Kompetencje menedżerskie w trzech krokach

utworzone przez | Lut 2, 2018 | 0 komentarzy

Pewnego razu zadzwonił do mnie bliski przyjaciel i z dumą oznajmił, że dostał nową pracę. Spośród wielu dobrych kandydatów najlepiej przeszedł wszystkie etapy rekrutacji i dostał posadę menedżera działu sprzedaży. Chwilę rozmawialiśmy o tym podekscytowani ale z biegiem czasu zaczęłam wyczuwać, że entuzjazm mojego rozmówcy gaśnie, a on sam zaczyna wątpić w słuszność decyzji przełożonego.

Kiedy zapytałam o co chodzi, wypalił: Ja nie mam kompetencji menedżerskich wymaganych do kierowania zespołem. Nigdy nie byłem prawdziwym szefem i mam wątpliwość, czy sobie poradzę.  Nie pozostało mi nic innego, jak westchnąć i przypomnieć przyjacielowi jego dotychczasowe dokonania.

„Przypomnij sobie – zaczęłam – jak zostałeś kierownikiem projektu realizowanego dla wymagającego klienta z branży telekomunikacyjnej”. To był trudny projekt, w który zaangażowanych było trzech podwykonawców, a przyjaciel miał za zadanie skoordynowanie wszystkich prac i realizację przedsięwzięcia zgodnie z przyjętym harmonogramem i budżetem. Poradził sobie świetnie. Do dziś boli mnie głowa na wspomnienie drinków, które wspólnie wypiliśmy, by uczcić jego sukces. Czy pamiętasz jakie kroki wówczas wykonałeś?

Kiedy je sobie przypomniał, uspokoił się. Czyli mam jednak kompetencje menedżerskie i sobie poradzę w nowej roli, zdecydował i się rozłączył.

Zobacz także koniecznie wpis – Coaching menedżerski

Podnoszenie kompetencji menedżerskich w 3 krokach.

Chcesz poznać trzy kroki do podnoszenia kompetencji menedżerskich? Oto one:

Krok 1 – Określ siebie w nowej roli

Odpowiedz sobie na pytanie: „dlaczego to ja zostałem/am wybrany/a na stanowisko managera?” Na jakiej podstawie ktoś zdecydował, że się do tego nadaję? Rzadko się zdarza, by taki wybór był przypadkowy. Ktoś Cię namaścił do takiej roli, bo dostrzegł w Tobie umiejętności, które na tym stanowisku są konieczne. Zrób sobie przegląd własnych zasobów i kompetencji, które sprawiły że jesteś tu, gdzie jesteś. Zapisz je.

Zastanów się, czego oczekuje od Ciebie organizacja na stanowisku menedżera. Pomyśl też o swoich oczekiwaniach w tej kwestii.

Określ jak chcesz pracować ze swoim zespołem. Zadbaj o takie elementy jak:

  • praca z celami,
  • zakresy odpowiedzialności,
  • efektywna komunikacja,
  • jasne oczekiwania i sposób rozliczania wyników.

Określ swój system wartości  i zastanów się jaki mają one wpływ na Twoje życie zawodowe i współpracę z innymi.

A potem zbierz całą tę wiedzę i stwórz najlepsze jakie potrafisz expose szefa

 

Krok 2 – Poznaj swój zespół

Nie ważne czy wchodzisz do nowego zespołu, czy obejmujesz kierowanie takim, który dobrze znasz. Powinieneś go dobrze rozpoznać z pozycji szefa. Dobry lider zna swój zespół, jego zasoby i deficyty, potrzeby, ambicje i sposób działania. Wie kto jest kim w zespole, potrafi o każdym coś powiedzieć i określić jego obszar działania.  Dobry lider to taki, który potrafi wykonać powierzone mu zadania rękami swoich ludzi, a nie wyręczając ich. Dobry lider  to ktoś, z kim ludzie stają ramię w ramię.

Co zrobić żeby tak było? Dowiedz się kim są poszczególni członkowie Twojego zespołu:

  • Jak się nazywają?
  • Czym się zajmują zawodowo?
  • Jakie funkcje pełnią w zespole? Czy to jest zgodne z ich kwalifikacjami i zainteresowaniami?
  • Kim są prywatnie?
  • Jakie mają zainteresowania, pasje?

Następnie zweryfikuj jakie masz kompetencje w zespole, a jakich Ci brakuje?

Zapytaj swoich ludzi czego oczekują od pracy i od Ciebie jako szefa? Jaka jest ich wizja zespołu – co im się podoba, a co chcieliby zmienić?

Poznaj ich system wartości. Stwórzcie wspólny kanon dla Waszego zespołu.

 

Krok 3 – Zbuduj efektywny zespół i bądź jego częścią.

Pamiętaj, gdyby Twoi przełożeni chceli abyś sam wszystko robił, nie powierzyliby Ci ludzi do pracy. Uwierz w siłę pracy zespołowej, opartej na zaufaniu, zaangażowaniu, odpowiedzialności za wynik i gotowości do wzajemnego wspierania się.

  • Wprowadź jasny podział ról i zadań w zespole.
  • Określ w jaki sposób będziesz rozliczać wyniki.
  • Tak często jak to możliwe udzielaj informacji zwrotnej.
  • Częściej nagradzaj, rzadko karaj.
  • Błędy traktuj jak lekcje. Naucz się wyciągać z nich wnioski a nie konsekwencje.

Jeśli nie jesteś wciąż pewien czy masz odpowiednie kompetencje menedżerskie sprawdź, czy stosujesz się do 10 złotych zasad dobrego managera:

  1. Znam swoich ludzi.
  2. Wierzę w nich i ich ufam.
  3. Jestem równoprawnym członkiem swojego zespołu.
  4. Wiem co chcę osiągnąć jako szef i komunikuję to swoim ludziom.
  5. Wyznaczam przemyślane i ambitne cele.
  6. Uczestniczę w ich realizacji.
  7. Jestem otwarty/a na komunikację interpersonalną  – mniej mówię, więcej słucham.
  8. Chwalę swoich ludzi bo chcę, by dla mnie uczciwie i z zaangażowaniem pracowali.
  9. Udzielam informacji zwrotnej na bieżąco.
  10. Jestem mentorem dla swoich ludzi.

 

Jeśli mimo wszystko potrzebujesz wsparcia w szlifowaniu swoich kompetencji menedżerskich zapoznaj się z tą ofertą:  http://motivado.pl/oferta/leader-quest/

A potem zadzwoń do mnie. Chętnie Ci pomogę.