Zaznacz stronę

Za szybko, za dużo, bez świadomości dokąd i po co…

Jesteś przepracowany.

Masz poczucie, ze brakuje równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym.

Ściska Cię w dołku na myśl o zbliżającym się poniedziałku i liczysz dni do kolejnego weekendu.

Twoja praca przestaje Cię cieszyć, zaczynasz odczuwać drażliwość, zmęczenie, frustrację.

To są pierwsze objawy nadchodzącego wypalenia zawodowego.

Nie czekaj aż będzie za późno i już teraz zacznij działać.

Wiem jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu i jeśli chcesz, chętnie pomogę Ci powstrzymać to zjawisko.

Ceną czegokolwiek jest ilość życia, jaką za to wymieniasz.

-Henry David Thoreau

Czego pewnie nie wiesz o wypaleniu zawodowym…

Internet pełen jest lepszych i gorszych artykułów dotyczących wypalenia zawodowego. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym czym jest, jakie ma fazy i co mu sprzyja, wyszukiwarka Google dostarczy Ci wiele materiału. Szanując przestrzeń wirtualną, nie będę zaśmiecać jej powielaniem treści, które ktoś już w niej zamieścił.

Jestem za działaniem, a nie snuciem teoretycznych rozważań, zatem tutaj podzielę się z Tobą jedynie kilkoma faktami, które mogą Ci pomóc zdecydować, czy ten temat Ciebie dotyczy i czy to dobry moment, by zacząć zapobiegać wypaleniu zawodowemu?

   Wypalenie zawodowe może dotknąć każdego, bez względu na wykonywany zawód i pełnioną funkcję – złości mnie powielanie teorii, że wypalają się jedynie osoby pracujące w zawodach pomocowych (np. pracownicy socjalni), nauczyciele i przedstawiciele służby zdrowia, no ewentualnie jeszcze pracownicy biur obsługi klienta. Faktem jest, że w tych grupach zjawisko było zaobserwowane i przebadane ale to nie znaczy, że przedstawiciele innych zawodów są „bezpieczni”.

   Wypalić zawodowo może się zarówno manager wyższego szczebla, jak i szeregowy pracownik. Wysokość zarobków, staż pracy nie determinują wystąpienia zjawiska.

   Wypalenie zawodowe bardzo często dotyka przedsiębiorców i freelancerów
. Choć osoby te są zazwyczaj bardzo zaangażowane w swoją pracę i oddają się jej z pasją, są narażone na wypalenie. Dzieje się tak dlatego, że muszą stale pozyskiwać kontrakty, często pełnią wiele funkcji w swojej firmie, pracują znacznie dłużej niż 8 h, mają zachwiany balans pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym, żyją w wysokim napięciu fizycznym i emocjonalnym.

   Są trzy obszary, w których upatruje się źródeł wypalenia zawodowego: konstrukcja psychiczna człowieka, jego relacje z otoczeniem i organizacja pracy. Choć dwa z tych źródeł mają charakter zewnętrzny, moje doświadczenia pokazują, że człowiek, jeśli się dobrze przygotuje, nie ulegnie żadnemu z nich.

   Urlop nie jest remedium na wypalenie zawodowe. Owszem koi nerwy, pozwala się zdystansować, ale po powrocie wszystko wraca do stanu sprzed. Luz trzeba wypracować w głowie, a nie przy basenie.

   Wypalić mogą się zarówno ci, którzy nie mają satysfakcji z wykonywanej pracy, jak ci, którzy są w nią mocno zaangażowani. Zarówno wysoko postawiona poprzeczka jak i wszelki brak zadowolenia ze swoich zadań mogą wpływać na to, jak czujemy się w swojej roli.

   Staż pracy nie musi wpływać na pojawienie się wypalenia zawodowego, choć może mu sprzyjać.

   Wypalenie zawodowe jest jak grypa – każdy może zachorować, ale nie każdy będzie je tak samo ciężko przechodził. Można mu zapobiec, podejmując działania profilaktyczne albo wyleczyć, jeśli jest się już zainfekowanym

   Najważniejsze jest mieć świadomość, że bez względu na to w jak niesprzyjających warunkach przychodzi pracować, w każdym człowieku jest wystarczający potencjał, by mógł poradzić sobie z przeciwnościami, jakie mu stają na drodze.

   Na koniec chcę żebyś wiedział/a, że kiedy pierwszym Twoim krokiem w przypadku wypalenia staje się zmiana pracy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w nowej doświadczysz tego samego. Zawsze kiedy to możliwe, najpierw zwalcz problem, potem podejmij decyzję, co robisz dalej. Odchodź z tarczą, nie na tarczy, bo z pozycji leżenia ciężko jest wskrzesić w sobie siłę.

   Wypełnij test MBI Ch. Maslach i sprawdź, czy jesteś wypalony zawodowo.

   Jeśli chcesz poradzić sobie z wypaleniem zawodowym lub mu skutecznie przeciwdziałać chętnie Ci w tym pomogę.

Zapobieganie wypaleniu zawodowemu

 

Sposób jest prosty, choć wymaga zmiany niektórych nawyków i sposobów działania. Opiera się na pomyśle Jima Loehr’a i Tony’ego Schwartz’a, opisanego w książce „Potęga pełnego zaangażowania”.

Chodzi o świadome zarządzanie swoją energią osobistą na poziomie: fizycznym, emocjonalnym, umysłowym i duchowym. Szerzej temat ten opisuję w książce “Pokochaj poniedziałki”

Autorzy w swojej koncepcji stopniują te poziomy, podobnie jak w piramidzie potrzeb Maslowa, u podstaw kładąc nacisk na dobrą kondycję fizyczną. Moim zdaniem właściwsze jest traktowanie wszystkich czterech poziomów jako ściśle powiązanych ze sobą napędów, gdzie niedomagania jakiegokolwiek odbijają się automatycznie na pozostałych.

Na jednym ze szkoleń uczestniczka stworzyła dla mojej koncepcji 4 napędów świetną metaforę – krzesła. Pozbawione jakiejkolwiek nogi, nie spełni swoich funkcji. Tak też jest z naszą energią osobistą. Jeśli nie zaopiekujemy się nią kompleksowo, ostatecznie będzie nam ciężko utrzymać niezbędną równowagę.

I nie ma tu moim zdaniem znaczenia, czy głównym powodem kłopotów będzie chroniczne zmęczenie, kłopoty z zarządzaniem emocjami, niewłaściwa komunikacja, czy rozdźwięk na poziomie wartości. Zachwianie na jednym poziomie, wpłynie na pozostałe. Dlatego do tematu trzeba podejść kompleksowo. Oczywiście praktyka pokazuje, że nie wszystkie napędy są równie zaniedbane. W wielu wypadkach niedomaga jeden, czy dwa z nich. To dobra wiadomość, bo oznacza mniej pracy nad sobą. Ale nawet gdyby w Twoim przypadku okazało się, że trzeba popracować nad wszystkimi napędami, będzie to dla Ciebie piękny czas rozwoju, po którym Twoje życie będzie jak najbardziej stabilne krzesło!

Co zatem robić?

NAPĘD FIZYCZNY (zielony)

  • Swoje ciało traktuj jak przyjaciela, nie sługę.  
  • Wsłuchuj się w jego reakcje, 
  • Daj mu odpocząć, kiedy tego potrzebuje
  • Utrzymuj je w dobrej kondycji poprzez regularny ruch fizyczny
  • Karm je właściwie i odpowiednio nawadniaj
  • Rób regularne badania i reaguj na wysyłane przez organizm sygnały
  • Zapewniaj mu długi i jakościowo dobry sen
  • Unikaj używek
  • Dobrze zarządzaj stresem

NAPĘD EMOCJONALNY (różowy)

  • Trzymaj swoje emocje pod kontrolą
  • Nie pielęgnuj porażek i nieprzyjemnych zdarzeń
  • Szukaj pozytywnych stron tego, co cię spotyka
  • Twoja szklanka jest zawsze do połowy pełna
  • Cieszesz się i opowiadaj o pozytywnych emocjach, które przeżywasz
  • Bądź empatyczny – dostrzegaj, rozum, ale nie wchodź w emocje innych ludzi
  • stale rozwij swoją inteligencję emocjonalną

NAPĘD DUCHOWY (turkusowy)

  • Znaj, rozum i żyj w zgodzie ze swoimi wartościami
  • Słuchaj swojego wewnętrznego JA
  • Wiedz jaki masz charakter i nie ukrywaj tego,
  • Nie podporządkowuj się innym wbrew sobie
  • Kochaj siebie 
  • Dbaj o własne potrzeby i komfort życia
  • Podążaj za własnymi celami i marzeniami

NAPĘD UMYSŁOWY (szary)

  • Inteligentnie korzystaj z informacji
  • Dąż do efektywnej komunikacji
  • Jeśli czegoś nie wiesz, nie rozumiesz pytaj, zamiast się domyślać
  • Nie twórz historii ze strzępków informacji
  • Słuchaj, to po to by się czegoś dowiedzieć, a nie po to, by odpowiedzieć
  • Rozwiązuj konflikty pytając o intencje, potrzeby drugiej strony

 

Zacznij działać z bezpłatnym wyzwaniem:

“Małe zmiany czynią CUDO”

Pokażę Ci jak zadbać o każdy z napędów